Luxopuncture

Stoppen met roken

U bent roker?
Dus u beseft dat uw rookverslaving gevolgen heeft voor uw gezondheid, de gezondheid van mensen in uw omgeving, uw levenskwaliteit?
Dat uw rookgedrag een nefaste invloed heeft op uw persoonlijke hygiëne, uw directe en sociale leefomgeving?

Klik hier voor een gedetailleerd overzicht van de negatieve gevolgen voor u en uw omgeving.

De prijs die je voor het roken betaalt op je gezondheid, is een stuk hoger dan de euro’s die je voor je pakje sigaretten moet neertellen. Toch is roken een bijzonder dure bezigheid. Geld dat in rook opgaat!
Bereken je voordeel Doe de verslavingstest

Waarom stoppen?

Nu stoppen met roken is de juiste keuze! Zelfs voor de verstokte roker! Uw lichaam wordt er niet alleen gezonder op, het leven zelf wordt ook smaakvoller en lekkerder. Dat merkt u al na twee dagen. Hieronder vindt u een tabelletje met wat u allemaal van positieve effecten kunt verwachten.

Positieve effecten op korte termijn
Tijd na de rookstop Positieve effecten op de gezondheid
20 minuten De bloeddruk en polsslag bereiken opnieuw hun normale niveau; de bloedcirculatie in handen en voeten verbetert.
8 uren De nicotine- en koolmonoxidegehaltes in het bloed verminderen met de helft, het zuurstofgehalte wordt weer normaal. Het risico op een hartaanval daalt.
24 uren De koolmonoxide wordt helemaal uit het lichaam verwijderd. De longen verwijderen het slijm en de andere resten van het roken.
48 uren Er is geen nicotine meer in het lichaam. De smaak- en geurzin verbeteren indrukwekkend.
72 uren Het ademen wordt gemakkelijker. De luchtpijptakken ontspannen zich en het energieniveau verhoogt.
2-12 weken De bloedsomloop verbetert.
8 weken De slaagkansen bij het ondergaan van een willekeurige operatie zijn weer gelijk aan die van een niet-roker.
3-9 maanden Het hoesten, de piepende ademhaling en de ademhalingsproblemen verbeteren omdat de longen 5 tot 15% beter werken
Positieve effecten op lange termijn
Tijd na de rookstop Positieve effecten op de gezondheid
5 jaar Het risico op een hartaanval is nog slechts half zo groot als toen u rookte.
10 jaar Het risico op longkanker is nu ook nog slechts half zo groot als toen. Als u stopt met roken vóór de middenleeftijd, vermijdt u het risico met meer dan 90%.
10-15 jaar Het risico op een hartaanval is nu even groot als dat van een niet-roker.